Sessie 8: Show-and-Tell en design critique

Feedback sessie

In deze sessie was de planning voor de visualisaties voor te stellen strikter dan voordien. Elk groepje kreeg 5 minuten om de vorderingen, inzichten, prioriteiten te vertellen. Daarna mochten alle andere groepjes feedback (zonder antwoord!) geven.

We hebben veel constructieve feedback gekregen. We hebben deze kunnen opdelen in 2 ‘soorten’ feedback:

  • Enkele grote opmerkingen/bedenkingen die de visualisatie moeten verbeteren.
  • Veel kleine opmerkingen die misschien niet heel belangrijk zijn voor de inhoud of concept van de visualisatie, maar wel voor de afwerking en de duidelijkheid van de visualisatie.

De verschillende puntjes van feedback die we gekregen hebben staan hieronder opgesomd, waarbij de feedback die wij belangrijker vinden of eerder een groot punt van feedback is meer bovenaan staan terwijl de kleinere puntjes eerder onderaan staan.

  • Terechte opmerkeningen met betrekking tot de bubbleview die aangeeft dat we deze zo snel mogelijk moeten afwerken
    • Legende toevoegen
    • Finale structuur van lijnen implementeren zodat het duidelijker is voor gebruikers wie tegen wie gespeeld heeft
    • Logo’s van de teams toevoegen
    • Duidelijke weergave van welk team geselecteerd is
  • Deftige lay-out voor integrated view. Momenteel lijkt de bubble view er gewoon in het klein bij/op geplakt. De hiërarchische structuur kan misschien anders (bijvoorbeeld inzoomen in bubble view zelf).
  • Nog meer proberen een verhaal te vertellen (werken rond usecase): abnormaliteiten/pieken over de tijd voor een eigenschap (bijvoorbeeld PER-waarde) kunnen vinden en proberen te zien wat de invloed van deze zijn op het team.
  • Pijlen hebben referentie nodig (net als iedere component van de InfoVis). Nu is het onduidelijk wat de pijlen voorstellen, wat de getallen (eenheden?) voorstellen.
  • Grootte van cirkel (stelt momenteel SRS van team voor) anders (duidelijker) visualiseren.
  • Het is niet duidelijk dat er kan doorgeklikt worden op cirkels. Voorstel was om de cursor aan te passen naar een handje. Andere methodes zullen ook overwogen worden.
  • Bij een bepaald team het logo + kader met eventueel wat info vermelden zoals de kleur van uitrusting van het team.
  • Bij slepen op de tijdsbalk i.p.v. klikken geeft dit fouten.
  • Een aantal jaartallen en/of streepjes op de tijdsbalk voorzien, zodat je gemakkelijker naar een bepaald jaartal kan navigeren zonder te hoeven gokken.
  • Voor 1978 zijn er in de bubble view problemen.
  • Twijfels bij de bubble view. Intuïtief lijkt het beter om een team elke keer te weergeven als het team gespeeld heeft (de klassieke knock-out tabel in sporttornooien).

Onze mening over de feedback sessie

Vooreerst willen we zeggen dat de feedback sessie leerrijk was in verschillende opzichten:

  • We hebben dingen bijgeleerd, werkpuntjes waar we nog niet van op de hoogte waren.
  • We hebben ook bevestiging gekregen dat we goed bezig zijn. Als we de feedback naast onze todo’s legden, dan merkten we op dat de bulk van de constructieve feedback al op onze radar stond. Wel hebben sommige todo’s een andere prioriteit gekregen door de feedback!

Maximaal 5 minuten uitleg mogen geven en dan strikt 5 minuten waarin er feedback komt waarop je niet mag antwoorden is een effectieve methode:

  • Je krijgt op korte tijd meer feedback dan andere momenten (omdat je tijd steekt in het verdedigen)
  • Het legt de klemtoon op onduidelijkheden. Als je de kans hebt om te verdedigen, vergeet je dat er iets onduidelijk was. In plaats van de onduidelijkheid te erkennen en er iets aan te doen, ga je die mondeling verdedigen en veronderstel je zo dat je het probleem afgehandelt hebt. De klemtoon ligt dus veel meer op het ‘intuitieve’. We hebben dus geleerd dat als je een meer intuitieve visualisatie wil, je het huidig concept (als het af is) niet mag verdedigen, maar moet aanpassen!
  • Anderzijds kan je sommige beslissingen ook niet verantwoorden en verklaren dat huidige opmerkingen terecht zijn omdat deze nog op de to-do staan. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je het niet eens bent met bepaalde feedback. Even op je tanden bijten was de boodschap! (wat voor sommige groepjes moeilijker was dan voor andere groepjes).

 

Plaats een reactie